Spordiennustus algajale 5: Mida tähendab "pool" või "veerand" väravat?
  • Maheaatom
  • 05.05.2019

Spordiennustus algajale 5: Mida tähendab "pool" või "veerand" väravat?

Esimeses osas rääkisime sellest, mis on ennustamine, mille põhjal arvestatakse tõenäosusi ning koefitsiente ja mis viisil kihlveokontor raha teenib. Teises osas oli aga juttu erinevatest panustamise tüüpidest - üksikpanus, mitmikpanus ja süsteempanus. Kolmas osa selgitas, mis on 1X2 panus, neljandas aga rääkisime pikemalt mängueelsetest ja live-panustest. 

Tänane teema on üle/alla (over/under) panustamine ning see, kuidas saada aru murd-, poole- ja veerandkohalistest arvudest. Viimast läheb vaja ka näiteks handikäpide puhul, millest kirjutan hiljem eraldi. 

Panustades üle/alla ennustab mängija, kas sündmuse ajal skooritakse vastavast etteantud tulemusest rohkem või vähem. Tavaliselt saab panustada nii ühe sportlase või võistkonna tulemusele kui ka kõikide osapoolte skoorile kokku.

Skoori all mõistetakse mistahes statistilist tulemust, mida on võimalik arvuliselt mõõta. Näiteks löödud väravad ja teenitud nurgalöögid jalgpallis, serviässad või topeltvead tennises, lauapallid või pallikaotused korvpallis jne. Klassikaline üle/alla kihlvedu võib olla järgmine:
- Kas Real Madridi – FC Barcelona kohtumises lüüakse kahe meeskonna peale kokku üle või alla 2 värava?
- Kas Janar Talts viskab mängus Läti vastu üle või alla 10 punkti?
- Kas Eurovisooni võidulugu teenib üle või alla 500 punkti? 

cb.jpg

Mis saab aga siis kui Reali ja Barca mäng lõppeb skooriga 1:1 (2 väravat) või Talts viskabki täpselt 10 punkti?

Selleks kasutatakse spordiennustuses poolekohalisi arve (1.5, 2.5, 75.5) ning et ennustamisele veelgi vürtsi lisada, tulevad mõnikord mängu ka murrud või veerandkohalised arvud. 

Põhilised reeglid panustamisel „üle“ on järgmised: 
TÄISARVUD: Mängija võidab panuse, kui skoor on täisarvust suurem ja kaotab panuse kui skoor on täisarvust väiksem. Kui skoor on täisarvuga võrdne, tagastatakse mängijale algne panus. Pakkumine on kujul "üle 3 värava" või "alla 3 värava".
POOLARVUD: Mängija võidab panuse, kui skoor on poolarvust suurem ja kaotab panuse, kui skoor on poolarvust väiksem. Kuna enamikel spordialades mõõdetakse skoori täisarvudes, ei saa poolearvulist skoori kuidagi tekkida (jalgpallis ei saa näiteks lüüa 1,5 väravat) ning algse panuse tagastamine on välistatud. Pakkumine on kujul "üle 3.5 värava" või "alla 3.5 värava".
MURDARVUD: Panus jagatakse kaheks, millest pool panust kehtib murru ees ning pool panust murru järel olevale arvule. Mängija võidab mõlema panusega, kui skoor on suurem mõlemast murrus sisalduvast numbrist. Kui skoor on suurem murrus sisalduvast poolarvust, kuid võrdne murrus sisalduva täisarvuga, siis pool panust võidab, ülejäänud pool panust aga tagastatakse. Kui skoor on väiksem murrust sisalduvast poolarvust, kuid võrdne murrus sisalduva täisarvuga, siis pool panust kaotab, teine pool aga tagastatakse. Kui skoor on väiksem mõlemast murrus sisalduvast arvust, siis panus kaotab. Pakkumine esitatakse kujul "üle 3.0/3.5 värava" või "alla 3.5/4.0 värava". Alternatiivina kasutatakse ka veerand- ja kolmveerandarve (vt. artikli lõpus).

ninja.PNG
Panustamisel „alla“ on kõik täpselt vastupidi: 
TÄISARVUD: Mängija võidab panuse, kui skoor on täisarvust väiksem ja kaotab panuse kui skoor on täisarvust suurem. Kui skoor on täisarvuga võrdne, tagastatakse mängijale algne panus. 
POOLARVUD: Mängija võidab panuse, kui skoor on poolarvust väiksem ja kaotab panuse kui skoor on poolarvust suurem.
MURDARVUD: Panus jagatakse kaheks, millest pool panust kehtib murru ees ning pool panust murru järel olevale arvule. Mängija võidab mõlema panusega, kui skoor on väiksem mõlemast murrus sisalduvast numbrist. Kui skoor on väiksem murrus sisalduvast poolarvust, kuid võrdne murrus sisalduva täisarvuga, siis pool panust võidab, ülejäänud pool panust aga tagastatakse. Kui skoor on suurem murrust sisalduvast poolarvust, kuid võrdne murrus sisalduva täisarvuga, siis pool panust kaotab, teine pool aga tagastatakse. Kui skoor on suurem mõlemast murrus sisalduvast arvust, siis panus kaotab.  

Et asi ei jääks segaseks, toon ühe näite. Nii oli Optibetis 2016. aasta UEFA superkarika finaalis võimalik teha järgmiseid panuseid kohtumises kokku löödavale väravate arvule: 
 
Untitled.jpg
Oletame*, et mäng lõppes tulemusega 2:1 ehk mängus löödi 3 väravat. Kui mängija panustas panustas 10 eurot sellele, et skoor on...
... üle 0.5, siis ta võitis 10,20 EUR, millest netokasum on 20 senti
...alla 0.5, siis ta kaotas algpanuse 10 eurot
...üle 1.5, siis ta võitis 11,50 EUR, millest netokasum on 1,50 EUR
...alla 1.5, siis ta kaotas algpanuse 10 eurot
...üle 2.5, siis ta võitis 15,00 EUR, millest netokasum on 5 EUR
...alla 2.5, siis ta kaotas algpanuse 10 eurot
...üle 2.5 / 3, siis ta võitis poolega algpanusest 8 eurot (10/2*1.60) (netovõit 3 eurot) ning sai tagasi teise poole algpanusest ehk 5 eurot. Koguvõit oli seega 13 eurot, millest netokasum 3 eurot. 
...alla 2.5/ 3, siis ta kaotas algpanusest poole (5 eurot) ning sai teise poole (5 eurot) tagasi. Kogukaotus on 5 eurot. 
...üle 3.0, siis ta sai algpanuse tagasi ja midagi ei muutunud.
...alla 3.0, siis ta sai algpanuse tagasi ja midagi ei muutunud. 
...üle 3 / 3.5, siis ta kaotas algpanusest poole (5 eurot) ning sai teise poole (5 eurot) tagasi. Kogukaotus on 5 eurot.
...alla 3 / 3.5, siis ta võitis poolega algpanusest 8,75 eurot (10/2*1.75) (netovõit 3,75 eurot) ja sai tagasi teise poole algpanusest ehk 5 eurot. Koguvõit oli seega 13,75 eurot, millest netokasum 3,75 eurot.
... üle 3.5, siis ta kaotas algpanuse 10 eurot 
...alla 3.5, siis ta võitis 16 EUR, millest netokasum on 6 eurot
* Tegemist on illustreeriva, mitte faktilise näitega

NB! Vahel esitatakse murde ka veerand-  ja kolmveerandarvudena. Veerandarv on näiteks 2.25 (sama, mis 2.0/2.5), kolmveerandarv aga 3.75 (sama, mis 3.5/4.0). Kuna nendest arvudest võib olla esialgu pisut raskem aru saada, toon veel mõned näited. 

Näide 1: Oletame, mängija teeb 10-eurose panuse tulemusele „alla 2.25“ koefiga 2.0 ning mäng lõppeb skooriga 2:0. See tähendab, et ½ panusest (5 eurot) läheb skoorile „üle 2.0“ ning see tagastatakse, teine ½ panusest (5 eurot) aga skoorile „üle 2.5“ ning see kaotab. Kokku kaotab mängija 5 eurot. 

Näide 2: Oletame, mängija teeb 10-eurose panuse tulemusele „alla 3.25“ koefiga 2.0 ning mäng lõppeb skooriga 2:0. See tähendab, et ½ panusest (5 eurot) läheb skoorile „alla 3.0“ ning teine ½ panusest (5 eurot) aga skoorile „alla 2.5“. Mõlemad panused võidavad ning kokku saab mängija 20 eurot, millest netokasum on 10 eurot. 

Näide 3: Oletame, mängija teeb 10-eurose panuse tulemusele „üle 1.75“ koefiga 2.0 ning mäng lõppeb skooriga 2:0. See tähendab, et ½ panusest (5 eurot) läheb skoorile „üle 2.0“ ning see tagastatakse, teine ½ panusest (5 eurot) aga skoorile „üle 1.50“ ning see võidab. Kokku saab mängija 15 eurot, millest netokasum on 5 eurot. 

Opti banner.jpg

Seotud mängud

KASIINO TOP 5
SPORDIENNUSTUS TOP 5
POKKER TOP 5